Coachingsgesprek

Soms heb je even behoefte aan een tweede paar ogen die met je meekijken. Naar een situatie, naar een kind in een bepaalde situatie of naar jouw handelen in een bepaalde situatie met een kind. Gewoon even iemand die er voor jou is, op een moment dat er een vraag in je hoofd zit waar je graag een antwoord op wil vinden. Ook dat kan. We maken een afspraak voor een gesprek waarin we samen bekijken wat de beste ‘aanvliegroute’ zal zijn. Hieronder geef ik drie voorbeelden waar je bij een coachingsgesprek aan kunt denken:

Voor ouders:

  • We maken een afspraak voor een gesprek bij mij in de praktijk en stellen een hulpvraag vast. In het gesprek gaan we onderzoeken wat er speelt en wat jij nodig hebt, zodat je weer met hernieuwde inzichten en ideeën kunt kijken naar ‘dat wat er speelt’ en het kan (helpen) oplossen.
  • We maken een afspraak om bij jullie thuis te komen observeren. Na de observatie zien we elkaar in de praktijk om samen te kijken naar dat wat er is en wat jij nodig hebt om het aan te kunnen pakken.
  • We maken een afspraak voor een gesprek online, waarin we onderzoeken wat er speelt en wat jij nodig hebt om weer met hernieuwde inzichten en ideeën te kunnen kijken naar ‘dat wat er speelt’ en het kan (helpen) oplossen.

Voor leerkrachten:

  • Ik kom op school één uur observeren en we hebben in diezelfde week een nagesprek van een uur waarin ik tips aan jou geef zodat je weer (vlot) met een frisse blik verder kan op jouw pad.
  • We merken in het eerste gesprek dat de situatie om een kind speelt wat meer verdieping vraagt en waarna we besluiten het kind en de ouders erbij te betrekken. De leerkracht stelt de ouders op de hoogte en de ouders en ik nemen contact met elkaar op. Daarna maak ik met de leerkracht en de ouders een plan.

Voor ouders met een school-vraag:

Soms kun je als ouder overvallen worden door de stroom van informatie vanuit school; door een rapportage, door een vraag, of een opmerking, of iets anders wat gaat over jouw kind. En zeker als je als ouders ‘op gesprek’ mag komen, kan dat voor allerlei gedachtes en gevoelens zorgen bij jezelf. Dan is het fijn als je een paar extra oren en ogen mee kan nemen om bv:

  • duidelijkheid te krijgen is dat wat er is, of zou kunnen zijn
  • orde te scheppen in je hoofd
  • je gevoelens erkennen en weten wat jij nodig hebt om je kind te kunnen helpen met dat wat er is
  • een gespreksplan maken
  • weten wat de school denkt dat er is en hoe zij denken te kunnen helpen
  • samen inzetten op een plan, wat gericht is op ‘hulp voor je kind’

Heb je een vraag? Mail of bel gerust!

NB: in alle gevallen waarin ik ga werken met een kind worden de ouders/verzorgers op de hoogte gesteld en geven hun toestemming.